scroll

Kennisbank

Met MOS haalt u de kracht van kennis in huis

Lees hier alle vraagstukken die door ons zijn behandeld

MOS Advies: Wat is mijn onderneming eigenlijk waard?

januari 27, 2023

Wil je je onderneming verkopen, of ben je benieuwd wat je bedrijf zou kunnen opleveren? Dan wil je graag weten wat je onderneming waard is. Een waardebepaling kan ook nodig zijn in andere situaties. Denk bijvoorbeeld aan je toekomstplanning of aan de overname van een andere onderneming.  Ook bij geschillen, fiscale vraagstukken en overdracht binnen de familie is een waardebepaling vaak nodig.

Welke waarderingsmethoden zijn er zo al?

Als je naar informatie zoekt over waardering van ondernemingen kom je verschillende methoden tegen.  Deze zijn onder te verdelen in 3 hoofdgroepen.

De eerste groep is een waardering op basis van “Intrinsieke waarden”.  Hierbij wordt er feitelijk alleen gekeken naar de waarde van bezittingen en schulden van de onderneming. Er wordt niet gekeken naar de gevolgen (positief of negatief) van voortzetting van het bedrijf.

De tweede groep zijn de “Multiple methoden”  Multiple methoden gaan uit van vaste ‘standaarden’  zoals bijvoorbeeld:

  • ‘X keer de winst’;
  • ‘X keer de omzet’;
  • ‘het eigen vermogen plus X keer de winst’.

 

Nadeel van deze varianten is dat verondersteld wordt dat bedrijven in dezelfde branche identiek zijn aan elkaar, als het gaat om de waardering. De omzet of de winst uit het verleden zegt feitelijk niets over de nog te verwachten omzet en winst in de toekomst.

De laatste groep zijn de “Economische methoden” Deze methoden gaan uit van de toekomstige verdiencapaciteit. Drie elementen spelen een rol; kasstroom, tijd en risico. Hiermee worden de tekortkomingen van de multiple methodes ondervangen.

De discounted cash flow (DCF) methode

Een veelgebruikte economische methode is de discounted cash flow (DCF-)methode. Bij deze

methode worden de verwachte toekomstige (vrije) kasstromen contant gemaakt tegen een rente die rekening houdt met het risicoprofiel van de onderneming.

Om de waarde van uw bedrijf te bepalen met de DCF-methode, moet de verwachte (vrije)

kasstroom worden berekenend. Vrije kasstromen worden in een waardebepaling vastgesteld op basis van een meerjarenprognose van zowel de resultatenrekening als van de balans.

De waarde van het bedrijf is bij deze methode niet afhankelijk van het verleden maar van de begrote resultaten in de toekomst. Onderstaand een vereenvoudigd voorbeeld van een berekening met de DCF-methode.

Vereenvoudigd voorbeeld DCF-methode Verwachte Contante waarde
Jaar Kasstroom rekenrente 16,6%
Verwachte kasstroom 2023                244.000                    209.000
Verwachte kasstroom 2024                200.000                    148.000
Verwachte kasstroom 2025                231.000                    146.000
Verwachte kasstroom 2026                307.000                    166.000
Verwachte kasstroom 2027                307.000                    142.000
                   811.000
Kasstroom Restwaarde 2028 en daarna             1.850.000                    855.000
Waarde onderneming                  1.666.000

Aandachtpunten

  • Naast het begroten van kasstromen zijn er diverse andere elementen waar je bij een waardering rekening mee moet houden.
  • Een overdracht aan je kinderen vraagt om een andere waardebepaling dan de een overdracht aan een derde partij.
  • De waarde van een minderheidsbelang is niet altijd evenredig ten opzichte van een 100% aandeel.
  • Ook de risico-inschatting heeft grote invloed op de waarde. Een MKB bedrijf is over het algemeen minder waard dan een vergelijkbaar onderdeel van een groter concern.

Voor de praktijk

Het is dus goed om te beseffen dat een waardebepaling van je onderneming veel aandachtspunten kent en een (des)kundige aanpak vergt.

Vragen? Meer info?

Ben je benieuwd naar de waarde van je bedrijf. Of wil je meer weten over welke waarderingsmethode voor jou geschikt is? Neem dan contact op met een van onze accountants.

Foto: Photo by Josh Appel on Unsplash

Met MOS deelt u de kracht van kennis op uw tijdlijn. Verras een collega ondernemer en deel dit behandelde vraagstuk!

LinkedIn

LAATSTE BERICHTEN

LAATSTE BERICHTEN

NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

* verplicht veld